2 קריטריונים להגשת תביעת נזיקין

אם מטרת המשפט הפלילי היא להרתיע, להעניש ולשקם, הרי כשמדובר בתביעת נזיקין, הדגש המרכזי הוא על הניזוק. הפיצוי הכספי הינו הסעד העיקרי בתביעת הנזיקין ומטרתו להשיב את הניזוק למצב שהיה בו לולא התרחש האירוע. במאמר זה נדון בשני קריטריונים מרכזיים הדרושים לשם הגשת תביעת נזיקין, קיומו של נזק מוכח וקשר סיבתי בין הרשלנות או המחדל של הנתבע לבין הנזקים לתובע.

 

קיומו של נזק מוכח

הקריטריון הראשון בו נדון הוא קיומו של נזק מוכח. על מנת להגיש תביעת נזיקין על התובע להחזיק ביכולת להוכיח את הנזקים שנגרמו לו. עליו לאסוף ראיות ועדויות המחזקות את טענותיו ולהביא מסמכים רפואיים הנוגעים לנזק הרפואי שנגרם לו וחוות דעת של מומחה לתחום לגבי היקף הפגיעות ונזקיהן. מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין נזיקין לשם בניית התיק.

 

קשר סיבתי

הקריטריון השני להגשת תביעת נזיקין הוא היכולת להוכיח קשר סיבתי בין המעשה או המחדל שבגינו הוגשה התביעה לבין הנזק. קשר סיבתי משמעותו לחבר בין הנזק שנגרם להתנהגותו של הגורם המעוול ולייחס את האחריות של הגורם לתוצאה למזיק. את קיום של הקשר הסיבתי יש לבחון בעזרת קשר סיבתי מבחינה עובדתית וקשר סיבתי מבחינה משפטית.

 

קשר סיבתי עובדתי ומשפטי

קשר סיבתי עובדתי מכונה מבחן הסיבה שבלתה. יש להוכיח לבית המשפט שהתוצאה המזיקה לא הייתה מתרחשת לולא הפעולה של הגורם המזיק. במקרים של מחדל יש להוכיח שהתוצאה המזיקה הייתה נמנעת לו הייתה מתבצעת הפעולה הנדרשת. קשר סיבתי משפטי מחייב שנתבע היה יכול לצפות את ההתרחשות הנזק במבחן של השכל הישר.

 

מבחן הסיכון ומבחן הציפיות

בהוכחת הקשר הסיבתי על התובע להוכיח שהנתבע לא עמד במבחן הסיכון. כלומר האם הוא לא עשה את הנדרש ממנו בהתאם לסיכון, על מנת להגן על הניזוק מפני פגיעה מהסוג האמור. התביעה נדרשת להוכיח כי התובע לא עמד גם מבחן הציפיות והיה עליו לצפות מראש שכתוצאה מפעולתו או אי פעולתו ייגרם לתובע הנזק אשר נגרם לו באותו האירוע.

 

גובה הפיצוי

את גובה הפיצוי פוסקים לפי ראשי נזק ממוני ולא ממוני. ראשי נזק ממוניים הם לדוגמא, הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד, תשלום לכוח עזר סיעודי והוצאות רפואיות בעבר ובעתיד. את הנזק הממוני ניתן לכמת במספרים ברורים שכן הוא בא לידי ביטוי בחסרון כיס. ראשי נזק לא ממוניים  יכולים להיות קיצור של תוחלת החיים, אובדן הנאת החיים, כאב וסבל סובייקטיבי.

 

סיכום קריטריונים תביעה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בשני קריטריונים להגשת תביעת נזיקין, קשר סיבתי ונזק מוכח. כפי שציינו, את הנזק המוכח יש להוכיח בעזרת תיעוד וחוות דעת של מומחה. את הקשר הסיבתי יש להוכיח תוך עמידה במבחן הסיכון, מבחן האדם הסביר ומבחן הציפיות. לאחר עמידה בשני הקריטריונים הללו ניתן לקבוע את סכום הפיצוי בהתאם לראשי נזק ממוניים ולא ממונים.

פטיש

 

מצאתם מה שחיפשתם ? שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
תאונת דרכים
עריכת דין
כמה פיצויים מקבלים עקב תאונת דרכים

נקלעתם לתאונת דרכים? הנזק עלול להיות משמעותי. תאונת דרכים יכולה לקרות כמעט לכל אזרח, כשלפעמים גם נסיעה בטוחה ועל פי החוקים השונים לא יכולה למנוע אותה. הנזק יכול לבוא לידי

כסף בית וכתיבה על ניירות
משכנתאות
ייעוץ משכנתאות ב-4 שלבים

כשאנחנו מתעניינים בנטילת משכנתא, אנחנו לא תמיד אומרים את זה, אבל זה די ברור – כולנו רוצים לקבל את תמהיל המשכנתא המשתלם ביותר. זה שיכלול את התנאים האטרקטיביים ביותר ואת

חדר ישיבות
רהיטים
אל תתפשרו – רכשו כסא משרדי נוח ואיכותי

יש מי שבוחרים לקנות כיסא משרדי באופן אקראי. כלומר, לאחר שהם ראו את הדגם בפרסומת שהופיעה בעיתון או בטלוויזיה. בחירה כזו של כיסא מובילה לא פעם לעוגמת נפש ולצער אודות

נותני שירות
תיקון נזילה בניאגרה סמויה בקלי קלות

חברת תכלת המים היא החברה המובילה כיום בתחום האינסטלציה בישראל ומאפשרת לבצע תיקונים בניאגרה סמויה באופן מהיר ויעיל.  תיקון נזילה בניאגרה סמויה – רק באמצעות חברת תכלת המים נזילה בניאגרה