מהי הדרך הטובה ביותר לטפל בגליובלסטומה חוזרת

גליובלסטומה הינו גידול סרטני ראשוני אלים במוח והוא מהגידולים הסרטניים השכיחים ביותר במוח. מדובר בגידולים שהתפתחו מתאי המוח עצמו ולרוב מקורם בתאי הגליה. גידולים מסוג זה יכולים להופיע בכל מקום במוח ולרוב הם אינם שולחים גרורות אל מחוץ למוח. הטיפול המקובל במרבית המקרים הוא כריתת הגידול בניתוח. על הטיפול בגליובלסטומה חוזרת במאמר שלפניכם.

 

גליובלסטומה

גידולי הגליובלסטומה הינם ייחודיים לכל אדם והם בעלי מבנה גנטי שונה. הם מופעים במיקומים שונים במוח ואופן הטיפול בהם הוא בכל מקרה לגופו. כיום קיימות מספר דרכים לטיפול בגידולים אלו ולרוב לכל מטופל יוענק טיפול המשלב בין מספר שיטות טיפוליות שונות, על מנת למקסם את היעילות של הטיפול.

 

טיפול ראשוני

הטיפול הראשוני במחלה זו הוא ניתוח להסרת המסה הגידולית כל עוד הדבר אפשרי. לאחר ניתוח הסרה לרוב נעשים טיפולים משלימים של כימותרפיה והקרונות, על מנת לנסות ולהרוג את כל התאי הממאירים. חלק מהמאפיינים של גידולים מסוג זה  הוא חזרתיות גבוהה. כאשר הגידול חוזר לא תמיד ניתן לבצע כריתה חוזרת. עוד על גליובלסטומה מולטיפרומה ראו כאן.

 

תרופות ביולוגיות

למקרים של גידול שחזר לעיתים מוצע טיפול עם תרופות ביולוגיות. מטרתן של התרופות הללו היא לפגוע במנגנון מסוים של התאים הסרטניים ובכך לעצור את התפשטותם. על מנת להתאים למטופל תרופה ביולוגית לגידול, יש צורך לבצע ביופסיה ולהוציא דגימה מהתאים הממאירים, על מנת לעשות עליה בדיקות מולקולריות. בהתאם לממצא המולקולרי, תיקבע התרופה המתאימה.

 

אווסטין

התרופה הביולוגית העיקרית שניתנת לגידולי מוח שנשנו לאחר טיפול ניתוחי, קרינתי וכימותרפי היא אווסטין. מטרת נוגדן זה היא למנוע גדילה והתרבות של כלי דם חדשים שיכולים להזין את הגידול וכך להקטין את קצב התפשטותו ואת הבצקת המוחית הנלווית לה. תופעות הלוואי של התרופה כוללות עליית לחץ דם, דימומים, עייפות וקושי ביכולת  לריפוי פצעים.

 

טיפול בשדות חשמליים

הדרך הטובה ביותר לטפל בגליובלסטומה חוזרת הוא טיפול חדשני שנמצא יעיל במיוחד בשם אופטיון. מדובר בטיפול בשדות חשמליים במערכת של אלקטרודות המודבקות לקרקפת של המטופל בכל שעות היממה. האלקטרודות מחוברות לסוללה נטענת והן יוצרות שדה חשמלי מתחלף שמפריע לתאים הסרטניים להמשיך להתחלק ולהתרבות.

 

מחקרים עדכניים

לאחרונה מעשה גם מחקר קליני לחולי גליובלסטומה שחזרה על מנת לבחון טיפול המשלב את הנגיף Tasadenoturev והתרופה האימונותרפית, קיטרודה. הניסוי נעשה על חולים עם הישנות ראשונה או שנייה והם טופלו בזריקה בודדת ישירות לגידול בזמן הביופסיה. לאחר הזריקה החולים קיבלו עירויים של 200 מ"ג קיטרודה כל 3 שבועות. תוצאות המחקר היו חיוביות.

 

סיכום טיפול חוזר

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בשאלה כיצד מטפלים כיום בליובלסטומה חוזרת. כפי שציינו, ישנם מקרים בהם ניתן לבצע הסרה כירורגית נוספת של מסה גידולית. ניתן גם לבצע בדיקה מולקולרית ולהתאים תרופה כמו אווסטין. יתכן והדרך הטובה ביותר היא באמצעות טיפול שדות חשמליים. מדובר בטיפול לא פולשני המצריך חבישה ממתמשכת של אלקטרודות.

דופק לב

 

מצאתם מה שחיפשתם ? שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
פודיום
מאמרים כלליים
בכמה מדליות אולימפיות זכתה ישראל?

המשחקים האולימפיים הראשונים שאליהם ישראל שלחה נציגים היו בשנת 1952. במהלך 40 השנים הראשונות של השתתפות ישראל באולימפיאדה, לא הצליחו הנציגים הישראליים לזכות במדליה ולהביא כבוד וגאווה ספורטיבית לישראל. האולימפיאדה

תינוק ואמא
מתנות
מתנה מקורית ליולדת הטרייה

החברה הכי טובה ילדה? מתלבטת מה לרכוש לה? באמצעות חברת סולי תוכלי להעניק את המתנה המיוחדת ביותר, בהתאמה אישית. מתנה מקורית ליולדת – יש חיה כזו? כמעט כולנו מתלבטות בסוגיה

מתי נצטרך לפנות לנוטריון
נדל"ן
מתי נצטרך לפנות לנוטריון?

הרבה מאיתנו מכירים את המושג "נוטריון" אבל לא באמת יודעים מה הוא אומר ומתי צריך לפנות אליו. אז למעשה, נוטריון הינו גורם משפטי חשוב אשר מעניק שירותים שונים הקשורים לאימות