שלום במזרח התיכון: מה המשמעויות הכלכליות?

בשבועות האחרונים נחתמה עסקת נורמליזציה בין איחוד האמירויות למדינת ישראל. עסקה זו עוררה תחושות חזקות ביחס לאפשרויות והזדמנויות כלכליות חדשות שייפתחו בפנינו. על פניו אכן נראה שהשידוך בין המשאבים העצומים של הנפט שאיחוד האמירויות מחזיקה, יחד עם תרבות היזמות הישראלית – הוא ממש שידוך מושלם. אך כך הם באמת פני הדברים?

 

יותר דומות מאשר שונות

האמת היא, שכשמעמיקים יותר בבחינת הנתונים הכלכליים, מתברר שהתועלת המשותפת שהונחה בבסיס ההסכם – כלל אינה חד-ערכית. למרות תפיסת ההמון המקובלת, איחוד האמירויות ומדינת ישראל אלו שתי מדינות שדומות אחת לשנייה בתחומים רבים: כמות האוכלוסייה; התוצר הגולמי לנפש של ישראל גבוה יותר, בעוד איחוד האמירויות מייצרת תוצר גולמי מקומי גבוה משל ישראל; הייצור של איחוד האמירויות גבוה בהרבה מאשר היבוא, בעוד אצל ישראל מאזן הסחר שלילי. נמצא שישראל ואיחוד האמירויות מבחינה כלכלית די מאוזנות ושוות.

 

ישראלים: שימו לב להסתייגות

בשונה מהדעה המקובלת, כדאי לדעת מרכיב חשוב – איחוד האמירויות היא לא מדינת כלכלה ענקית הנושאת משאבים בלתי-נגמרים והזדמנויות רבות בעבור הישראלים. על מנת שהקשרים הכלכליים אכן יפרחו, עומדות לנגד עינינו מספר שאלות: מה ישראל יכולה להעניק לאיחוד האמירויות, ומאידך – מה איחוד האמירויות יכולה להעניק לישראל? מצידה, צריכה ישראל לבחון בצורה מתונה את הצדדים הכלכליים שטמונים ההסכם, וכן את התועלת שתיווצר מבחינה כלכלית בהסכם החדש מול חברתה במזרח התיכון. בחינה רחבה של לבטים אלה, תוכלו למצוא באתר שקוף –  https://www.shakoof.org.il

 

התועלת המעשית מההסכם

ובכל זאת, מהן התועלות הכלכליות המרכזיות שעתידות לצמוח משיתוף פעולה זה? כרגע מסתמן כי מדובר בכמה כאלה:

 

גישה נוספת לנפט

זהו יתרון משמעותי עבור מדינת ישראל. הנפט שעתיד להגיע מאיחוד האמירויות עשוי להיות מקור יעיל וקרוב יותר בשביל מדינת ישראל.

 

צמיחה בענף התיירות

תחום הנפט איננו התחום היחידי בו איחוד האמירויות משקיעה את מירב מאמציה. למעשה ענף בתיירות גם הוא מקבל מקום של כבד בקרב חברתנו החדשה. מטרת איחוד האמירויות היא לגוון ולרענן את הכלכלה שלה ולייצר בעבורה עוד מקורות הכנסה, שאינם באים רק מתחום הנפט.

 

צמיחת המסחר

כמות התיירים שתלך ותגדל בשתי המדינות, יגיעו לביקור בארץ ישראל בשביל מטרות דתיות ומסחריות. האמת היא, שגם בתחום זה מדינת ישראל היא בעלת היתרון המשמעותי. תיירים רבים מאיחוד האמירויות צפויים לשוב ולבקר באתרים הקודשים למוסלמיים ששוכנים בישראל; מה שמוביל בהכרח לכמות גדולה יותר של לקוחות בתי העסק המקומיים שבערים המתוירות.

 

סיכום

כפי שראינו, לצד הזדמנויות כלכליות חדשות שבאות בעקבות העסקה, הזדמנויות שפותחות דלתות עסקיות הן לצד הישראלי והן לתושבי האמירויות, כדאי לזכור שבפועל מדובר ברווחים נקודתיים. ההסכם החדש לא צפוי להוביל למהפכה כלכלית בשום צד בהסכם, וכמובן שלא להוביל להשפעה רוחבית על הכלכלה של מזרח התיכון כולו.

לאור זאת, נראה שכדאי להשקיט מעט את קולות הצהלה שנוצרו בעקבות הסכם השלום החדש, ולהפנים שככל הנראה עיקר המשמעות של ההסכם איננה אלא בהיבט המדיני.

 

מזרח תיכון

מצאתם מה שחיפשתם ? שתפו עכשיו
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
כלב עם עצם
נותני שירות
חנות חיות

אחד מהדברים הנפלאים ביותר שתוכלו לעשות זה לבחור לגדל חיה בבית. יש אנשים שמגדירים את עצמם בתור אוהבי כלבים מושבעים ואילו אחרים יכולים לחשוב רק על חתולים. אחרים רוצים לגדל

מאמרים כלליים
חידוש מטבחים קטנים, בינונים וגדולים

חידוש המטבח מחייבת עבודה עם חברה מקצועית, וזאת על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות מבחינת גודל המטבח. להלן כל הפרטים. חידוש מטבחים – הגודל משחק תפקיד אם אתם כעת עומדים